lördag 19 augusti 2006

Uppåt väggarna

Denna dag har ägnats åt släktkalas, för vår äldsta dotter som fyller tio år i veckan som kommer. Alla kusiner, och även de äldre släktingarna, var inbjudna till klätterväggen i Rosengårdskyrkan. Där fick de prova på att ta sig uppför Mount Everest, K2 eller Makalu. Ansträngande och kul, även för mig som stod på golvet och säkrade. Därefter hem för middag med etiopisk pepparsås (jag ägnade halva natten åt att pyssla om bloggen, och kunde samtidigt hålla ett öga på rödlöken som skulle torrbryna på låg värme i sisådär 5-6 timmar!). Framåt kvällen vankades kräftor, och när gästerna begivit sig hemåt kunde jag och hustrun sätta oss med levande ljus under stjärnorna, en praktiskt taget vindstilla kväll.

2 kommentarer:

Mia sa...

Dina recept verkar inte vara något för en stressad ombudsman i valtider;-)

Anders sa...

Tja, säg inte det. Om dagarna kan det ju bli lite hetsigt och man får rycka ut hit och dit, men min erfarenhet var nog att man om nätterna kunde hålla sig hemma, för att exempelvis hålla koll på en gryta som står på spisen. Den sköter ju iofs sig själv, men bör ändå inte lämnas utan tillsyn. Även på lägsta möjliga värme kan det bränna fast, tro mig :-(

Fast å andra sidan, det kan tänkas att jag ser det hela i ett förskönat ljus, nu femton (!) år efter det senaste ombudsmannajobbet.