tisdag 22 augusti 2006

Omskriven i Lokaltidningen

...har jag minsann blivit! I förra veckan var en reporter på hemma-hos-besök, och gjorde en intervju med mig, som står som nummer 10 på listan till kommunfullmäktige. Lokaltidningen i Helsingborg har tydligen bestämt sig för att porträttera någon kandidat en bit ner på listan, från alla de partier som ställer upp i valet. Från Kristdemokraterna blev det alltså jag! Det var en trevlig pratstund vi hade, och det som står i tidningen stämmer rätt väl överens med vad som sades.

Idag var jag och döttrarna i Helsingör, och besökte Öresundsakvariet. En kul och annorlunda upplevelse. På vägen dit erfor vi att Bajens fans tagit sig hela vägen ner hit inför kvällens match, och ville göra ett besök även på andra sidan sundet. När vi efter akvariebesöket gick svängen om torget hörde vi dem åter, glatt skrålande om sitt kära lag. Undrar om de kom i tid till Olympia? Vi tog färjan tillbaks till Sundets pärla, och där upptäckte jag att Lokaltidningen redan fanns tillgänglig, och jag kunde knipa mig ett exemplar på Knutpunkten (annars kommer den i brevlådorna någon av de närmaste dagarna).

Sedan ser jag att det s.k. Osynliga partiet och en del andra roat sig med att försöka sabotera en manifestation mot fastighetsskatten, som hölls i Stockholm. Samma aktivister har tidigare visat sin respekt för andra människors åsikter genom att vandalisera centerpartiets och Kristdemokraternas kanslier på skilda håll i landet. Idag var argumentet att de ville ge sig på "de rika", för att dessa "rika" ville sänka sina höga fastighetsskatter. Men hallå! Det är ju uppenbart att det inte är den stora begåvningsreserven som uttalat sig, men lite mer insikt kunde man ändå önska sig. Det är ju just de om inte är rika som drabbas av fastighetsskatten, nämligen när de som verkligen är rika köper grannens hus, och därmed trissar upp taxeringsvärdena. Du får betala, därför att grannen sålt dyrt, oavsett om Du har pengar eller inte. Det är orättfärdigt, och därför måste den skatten bort. Det är bättre att om det behövs (och det gör det säkert) höja skatten man betalar då man faktiskt sålt en fastighet, och verkligen har pengar. Just så är det kristdemokratiska förslaget utformat.

För övrigt anser jag att familjepolitiken ska präglas av valfrihet, rättvisa mellan olika barnomsorgsformer och ge förutsättningar för mer tid med barnen.

Inga kommentarer: