lördag 7 april 2007

Vad döps man till?


I Svenska Dagbladet berättas om en liten flicka som föräldrarna vill ge namnet Metallica. Skattemyndigheten tycker inte att det är lämpligt, och har nu överklagat länsrättens beslut till kammarrätten.

Jag blir lite trött av att ännu en gång mötas av den vanliga sammanblandningen kring dop och vilket namn man ger barnen. Det har faktiskt inte något som helst med vartannat att göra! Föräldrarna väljer namn, och anmäler det/dem till Skattemyndigheten.

Om föräldrarna vill låta döpa barnet tar man kontakt med sin församling, som säkert med glädje döper barnet, i Fadern, Sonens och den Helige Andes namn. Ett annat alternativ, som jag själv förordar, är att man bär fram barnet i församlingen för att be om Guds välsignelse över det, efter mönster i Matteus evangelium, kapitel 19 vers 13-15. Därefter får barnet självt, när det är medvetet om vad dopet är, ta ställning till om det vill bli döpt. I inget av dessa fall har det dock med barnets namn att göra, utan med relationen till Gud.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte hur någon kan bry sig om det här...?

Anders sa...

Tja, Du gjorde det ju. Dessutom flickans föräldrar, Skatteverket och en massa andra. Till och med jag dristade mig att ha en liten fundering kring en aspekt av ämnet.