fredag 13 april 2007

Besynnerlig personalpolitik

I dagens SvD kan man läsa om en demonstration i Vetlanda, mot bakgrund av det aktuella fallet med flickan "Louise". Demonstranterna krävde att socialchefen Ola Göthesson skulle lämna sin post för att sona skulden av att inte ha gjort tillräckligt i ärendet. Man kan fundera på vad som skulle bli bättre om han gjorde det.

Man kan också fundera på en del andra saker. Demonstrationen som hölls arrangerades enligt SR av bland andra Mikael Ekvall. Samme Ekvall är ordförande för Ung vänster i Jönköpings län, och ersättare (v) i kommunstyrelsen i Vetlanda. Det innebär att han är arbetsgivare för Ola Göthesson. Vad jag undrar är vilken personalpolitik vänsterpartisterna i Vetlanda står för? Tycker de att det är bra av en arbetsgivare att använda talkörer på torget för att tala om att man är missnöjd med en medarbetare? Borde man inte som anställd kunna förvänta sig en annan slags kommunikation, exempelvis ansikte mot ansikte när kommunstyrelsen i förrgår mötte sina ledande tjänstemän? Då fanns väl möjlighet att ta upp det aktuella ärendet? Förutom arbetsrättsliga synpunkter kan man ha farhågor kring vad Ekvalls attityd får för konsekvenser för framtiden. Det lär inte bidra till att den som begått ett misstag är benägen att lyfta fram det för att lära sig något av vad som hänt, utan snarare är risken att man försöker dölja missförhållanden och hoppas att ingen upptäcker dem.

Om Mikael Ekvall ger sig på sina politiska konkurrenter så har jag inget att invända mot det, i princip. De kan försvara sig på samma spelplan. När han däremot, utifrån sin position i kommunens styrelse, utsätter sin personal för spott och spe på torget så har jag inget som helst till övers för hans översittarfasoner. Sådana arbetsgivare borde snarast inse att de inte lever på 1800-talet, utan på 2000-talet, och lära sig elementära regler för hur man behandlar sin personal.

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gör skillnad på direkt arbetsgivare och indirekt. Dessutom satt jag inte i den kommunstyrelse som tillsatte Götesson. Mikael Ekvall

Anders sa...

Hej Mikael, kul att Du hittat min blogg!

Mindre kul däremot att läsa hur Du ser på Ditt ansvar som arbetsgivare. Hur menar Du att man ska göra skillnad på direkt och indirekt arbetsgivare? Eftersom det är kommunstyrelsen i Vetlanda som anställer förvaltningschefer, så borde det betyda att Ni som sitter där är direkta arbetsgivare. Ifall det nu gör något skillnad, alltså.

Att Du inte satt i den kommunstyrelse som tillsatte socialchefen spelar väl inte heller nån roll? Arbetsrättsliga regler måste väl gälla även om det kommer nya ledamöter i en organisations eller ett företags styrelse? Eller om företaget säljs?

Sen invände jag i och för sig inte mot att Du hade synpunkter på hur han skött ärendet, det kan man säkert ha, utan på hur Du framförde dem.

Mvh Anders

Anonym sa...

Jag menar helt enkelt att det inte är jag som tillexempel löneförhandlar med socialchefen eller för all del de övriga förvaltningscheferna, dessutom är jag som nämts tidigare inte ordinarie i kommunstyrelsen, utan ersättare. Och jag som ersättare har inte fått träda in som ordinarie ännu och då är min spelplan "media" inte genom politiskaresonemang i en styrelse där jag inte inträtt som ordinare. Jag har inte varit med och anställt Götesson, och det skulle inte heller ha fallit mig in att göra. Han har inte den utbildningen eller kompetensen. Men en person som satte sig emot beslutet att ge Götesson utvidgat delegationsansvar, Bertil Nilsson blev belönad med degegration från första till andra vice ordf i Socialnämnden. Politiken i Vetlanda är dessutom enligt mig väldigt korrupt genom Pingströrelsen. Många politiker är med i pingstförsamligen och håller därför om varnadras ryggar med alla medel som är tillgängliga. Genom undanhållade av information mm. Och som sagt det är skillnad om min chef på mitt indusrtijobb skulle komma och skricka med plakat osv vid min arbetsplats, för denne chef har själv anställt mig, löneförhandlar med mig och vi har skrivit på papper som gör att detta vore oacceptabelt, jag däremot har inte skrivit på sådana papper med Ola Götesson eller för den delen kommunen. Mvh Mikael Ekvall