onsdag 4 april 2007

Scandic sänker sin standard

Från SR:s P1-morgon kunde man idag lära sig att hotellkedjan Scandic kommer att dra in de Nya Testamenten som Gideoniterna hittills ställt till hotellgästernas förfogande.

Scandic är en hotellkedja som hävdar att "Alla våra värderingar och de beslut som fattas inom Scandic grundar sig på nordiskt sunt förnuft." Tro det. Vilka värden och värderingar ligger då till grund för detta "nordiskt sunt förnuft"? De senaste tusen åren eller så har den kristna tron utgjort en fundamental del av de nordiska samhällena. Den kristna tron har självfallet sin grund i vad som berättas i Bibeln, främst Nya Testamentet. Uppenbarligen vill dock inte Scandic att dessa värden ska få en alltför framträdande plats på deras hotell. Jag vet inte om förändringen har att göra med det faktum att Scandic för någon månad sedan såldes av Hilton till riskkapitalkoncernen EQT? Måhända hade Hilton större känsla för vad som är gångbart och uppskattat i ett mer globalt perspektiv.

Det är inte så väldigt ofta jag bor på hotell, nuförtiden, men då jag var en mer frekvent gäst bodde jag ofta på just Scandic. Så pass ofta att jag lyckades komma upp i nivå i deras bonusprogram. Med det nu fattade beslutet minskar dock risken för att de ska behöva dras med mig som gäst ganska radikalt. Det intryck jag får är inte av sunt förnuft, utan av ängslig politisk korrekthet och vilsenhet kring de stora livsfrågorna.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: