onsdag 13 juni 2007

The end of the beginning

Första dagen i högtiden närmar sig sitt slut. Under eftermiddagen har vi kunnat vara med om en "minivariant" av en retreat, med en kort bibelmeditation kring Jesu möte med sina lärjungar på stranden, och därefter gott om tystnad att reflektera i. Välgörande och rogivande. Möjligen var mitt behov av vila och ro påverkat av alltför sena kvällar sedan ett tag tillbaka, men det fick gå det också.

Jag upphör inte att fascineras över Jesu fråga till Petrus vid deras möte. Det var inte "hur tänker du nu organisera den kristna kyrkan?" eller "varför smet du undan, fast du lovat att stå upp för mig?". Nej, det riktigt viktiga var "älskar Du mig?". Det tål att begrundas vilka konsekvenser det ska få i vår tid.

Efter att ha haft en gemensam nattvardsandakt med så många deltagare att brödet höll på att ta slut (ja! mer av sådan uppslutning!), är det nu några timmars disponibel tid innan Missionskyrkans evangelister håller en kvällsgudstjänst i Immanuelskyrkan kl 19.30.

Broder M ska på något slags musikevent som börjar ungefär nu, och väl lär hålla på framåt kvällen, så jag får se om det går att få kontakt med honom senare. Titta in imorgon för eventuell rapport om det!

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: