fredag 1 september 2006

Absurd klåfingrighet

I Västernorrland ska barn på förskola inte längre få baka chokladbollar. Enligt vad Dagbladet skriver, så tycker Barnhälsovården och Smittskyddsenheten att det är alldeles för farligt och ohygieniskt.

Halleda, som man säger i Skåne, hur klåfingrig får man bli? Om man bara tvättar händerna innan man sätter igång med bakningen så är det väl inga större bekymmer. Har inte barnhälsovården haft med barn att göra tidigare? Isåfall borde man begripa hur roligt barnen tycker att det är att hjälpa till med bakning, och hur bra det är att de får den möjligheten. Utan att ha några bevis för det så lutar jag ändå mer åt devisen "det som inte dödar, det härdar" än det som man tycks förorda i Västernorrland: "Ta bort allt det fula". Jag misstänker att en överdriven renlighetsiver snarast gör oss mer känsliga för även en naturlig bakterieflora, och det verkar som om det är det diket man hamnat i i Västernorrland.

För övrigt innehåller inte chokladbollar, som de nu kallas, någon choklad. Mitt recept som jag skrev av då jag gick i lekskolan på 60-talet innehåller 1 hg margarin, 3 dl havregryn och 1 kkp socker. Detta rörs samman, därefter tillsätts 1 msk vaniljsocker, 2 msk kakao och 1 msk "kalt" kaffe. Formas till bollar, och rullas i pärlsocker. Å andra sidan hade inte heller det förra namnet någon koppling till innehållet. Men goda är de!

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: