lördag 18 oktober 2008

Migrationsverket och begåvningsreserven

Imorse lyssnade jag på Konflikt i Sveriges Radios P1. Programmet handlade om en kvinna, Irina, och hennes son Andrej, som flytt från Vitryssland efter att hon förföljts för sitt politiska engagemang och utsatts för övergrepp från regimen. Det svenska Migrationsverket har dock bestämt att de inte har behov av skydd, och istället ska utvisas. Samma Migrationsverk som fått för sig att det inte pågår någon väpnad konflikt i Irak.

Jag blir fortfarande lika häpen varje gång jag inser att de som fattar beslut på Migrationsverket lever i en helt annan värld än de flesta andra människor. Inte minst viktigt är att de lever i en annan värld än de riksdagsledamöter som stiftar lagar om svensk invandrings- och asylpolitik. Hur ska man formulera lagarna för att även Migrationsverket ska begripa att förföljelse som den Irina utsatts för är grund för asyl? Istället föreslår de att myndigheterna i Vitryssland ska utreda och lagföra dem som begått gärningarna. Om det inte var så allvarligt för människor på riktigt, skulle man skratta åt förslaget som skruvad komik.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

rudIrina är inte ensamm.det finns många från Vitryssalnd, riktiga asylsökande och oriktiga. Finns de som kommer från Vitryssland att begå brott i Sverige och förstör för andra. Jag vill säga att Sverige är rädd för de som kommer från forna Sovjet. Vi stämlas som kriminella och några id..er släpper propoganda att vi är risk för rikets säkerhet därför många från Vitryssland inte får stanna. Jag väntar 11 år att få stanna. jag bloggar på Aftonbladet och det är länk: http://blogg.aftonbladet.se/23414