söndag 19 september 2010

Rödgrön panik?

Idag avgörs det vilka som ska styra i Sverige den kommande fyraårsperioden. Efter att tidigare ha legat ganska risigt till, har alliansen repat sig, och leder opinionsmätningarna sedan ett tag. Frågan är om det räcker till egen majoritet, eller om det ska bli ett annat och komplicerat läge? Inför detta läge tycks de rödgröna ha drabbats av panik. Som väntat har de drivit kampanj in i det sista, och det är förstås helt i sin ordning. Däremot retar det mig att de inte kan låta valdagen vara fri från propaganda. Det hade räckt att uppmana väljarna att gå och rösta, men istället ställer sig deras företrädare inne på gården till vallokalen och delar ut sina flygblad. Dåligt.

Har du inte varit och röstat än? Gör det!

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Däremot retar det mig att de inte kan låta valdagen vara fri från propaganda."

Nu vet jag inte hur mycket du minns av det förra valet men det kan vara värt att påpeka detta...

"Tidigare har valdagen varit fredad från kampanjande men den traditionen bröts av de borgerliga förra riksdagsvalet.

Detta vållade visst rabalder och kritik från det rödgröna lägret, men i år bedriver båda sidor en del kampanjarbete på valdagen." TT (http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=226188)

Hanna sa...

Utanför min vallokal stod det folk från båda sidor och delade ut flygblad så paniken är nog inte bara hos rödgröna....

Anders sa...

Där jag rör mig har jag inte sett något kampanjande från alliansen denna valdag, utöver att dela ut valsedlar vilket jag tycker är ok. Det gör det förstås inte mindre olämpligt om man på andra håll väljer att dessutom kampanja, oberoende av om man tillhör alliansen, de rödgröna eller några andra.

Däremot tror jag faktiskt att paniken var större bland de rödgröna, givet de opinionsundersökningar som fanns att tillgå de sista dagarna i valrörelsen.

T2 sa...

Och nu det har gått några veckor kan man se i opinionsmätningarna se att SD har backat under gränsen till riksdagen. Tänk vad Sverige förlorar på alla dessa tokar som valde göra SD till vågmästare och därmed ge Sverige en regering med svagt mandat. Man får väl hoppas att Bodström stannar i USA i 4 år ...